وکیل کیفری

وکیل کیفری

  • 26

وکیل کیفری کیست؟

وکیـل پایه یک دادگستری به وکیل کیفری می گویند که پروانه وکالت خود را از کانون وکلای دادگستری دریافت نموده است. وکیل کیفری دارای اطلاعات کامل و جامع درباره قوانین کیفری و جزایی ایران، از جمله قانون مجازات اسلامی، آیین دادرسی کیفری و قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب است.

وکیل کیفری به عنوان یک متخصص، نیازمند جدیت و تلاش بیشتر در رسیدگی به پرونده های جزایی می باشد. در نتیجه، بایستی فردی کوشا و توانا باشد تا به طور مداوم پرونده های خود را پیگیری نماید. این به این دلیل می باشد که وکیل کیفری متخصص بایستی بتواند به بهترین شکل از متهم یا شخصی که متضرر شده است، به عنوان فردی که برای آن جرم قانونی تعیین شده و به آن جرم انگاری شده است، دفاع نماید.

جرایم کیفری چیست؟

در تعریف جرایم کیفری، به مجموعه ای از رفتارها و اعمال اشاره می شود که توسط قانون جزایی ایران به عنوان جرم شناخته شده و در اصطلاح حقوقی به آنها جرم انگاری می شود. به طور ساده، جرایم کیفری به معنای این است که اگر فردی در جامعه رفتاری انجام دهد که طبق قانون مجازات در نظر گرفته شده باشد، آن رفتار به عنوان جرم شناخته می شود و برای آن مجازات تعیین می شود. وکیل کیفری متخصص می داند که رفتارها و اعمالی که در حوزه جرایم کیفری قرار می گیرند چه هستند.

انواع جرایم کیفری

جرایم کیفری به دو حالت فعل و ترک فعل تقسیم می گردند. این جرایم کیفری دو حالت عمومی و خصوصی دارند. در حالت عمومی، اگر فردی مرتکب این جرم شود، مراجع قضایی مطابق با صلاحیتی که دارند، به آن جرم رسیدگی خواهند کرد، حتی اگر فرد شاکی نداشته باشد. به عنوان مثال، جرایم قتل و زنا که در این حالت، فرد متهم بهتر است از کمک یک وکیل کیفری متخصص استفاده نماید تا به نا حق حکمی بر علیه او صادر نگردد

در حالت خصوصی، جرایم کیفری زمانی مورد رسیدگی قرار می گیرند که حتماً شاکی خصوصی برای آن جرم وجود داشته باشد و آن شخص ضرر دیده که به آن مجنی علیه نیز می گویند، باید حتماً شکایت کند. اگر از کسی شکایت نکند، مرجع قضایی نمی تواند به طور خودسرانه درخصوص مجازات فرد رسیدگی کند. به عنوان مثال، جرم تخریب اموال شخصی که اگر مجنی علیه خود نخواهد درگیر فرآیند شکایت از فرد متهم شود، می تواند تمامی کارهای رسیدگی به شکایت خود را به وکیل کیفری متخصص واگذار کند.

انواع جرایم کیفری از نظر قانون

جرایم کیفری در قانون ایران بسیار گسترده هستند و هر یک از آن ها زیر یک عنوان قانونی قرار می‌ گیرند. و برای آن ها مجازات تعیین شده است.

  • قتل
  • سرقت
  • مشروبات الکلی
  • جرایم سایبری و رایانه ای
  • کلاهبرداری
  • اختلاس
  • جعل
  • خیانت در امانت

[caption id="attachment_14608" align="aligncenter" width="800"]وکیل دعاوی کیفری وکیل کیفری[/caption]

قتل

یکی از جرایم کیفری که در قانون مجازات اسلامی برای آن مجازات در نظر گرفته شده است، جرم قتل است. در ماده ۲۰۴ قانون مجازات اسلامی در خصوص قتل صحبت کرده و آن را به سه حالت عمد، شبه عمد و خطای محض تقسیم کرده است و برای هر یک از حالات، مجازاتی تعیین شده است.

در اینجا، شخصی که مورد اتهام قتل قرار گرفته است و یا اولیای دم مقتول، می توانند از یک وکیل کیفری که متخصص در بحث قتل استفاده کنند و کلیه کارهای مربوط به پرونده خود را به او بسپارند تا با توجه به حساسیتی که در بحث جرم قتل وجود دارد، بتوانند به حق خود دست یابند.

اگر علاقمند به بدست آوردن اطلاعات بیشتری در خصوص جرم قتل هستید، می توانید به مقاله “وکیل قتل” مراجعه نمایید. در این مقاله، به تفصیل درباره نحوه کار وکیل کیفری در پرونده‌های قتل و حقوق و تکالیف متهمان و اولیای دم مقتول پرداخته شده است.

سرقت

یکی دیگر از جرایم کیفری که در قانون مجازات اسلامی برای آن مجازات در نظر گرفته شده است، جرم سرقت است. در ماده ۲۶۷ قانون مجازات اسلامی، سرقت را به عنوان ربودن مال متعلق به غیر تعریف کرده است. سرقت خود به دو حالت حدی و تعزیری تقسیم می‌شود و تعیین نوع هر کدام می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد و تشخیص اینکه فرد مرتکب چه نوع سرقتی شده است با قاضی رسیدگی کننده به پرونده می‌باشد.

برای مطالعه درباره تفاوت سرقت حدی و تعزیری، می‌توانید به مقاله “تفاوت سرقت حدی و تعزیری” مراجعه نمایید. حال در اینجا بسیار مهم است که فرد متهم به سرقت و یا شخصی که مورد سرقت قرار گرفته است، از یک وکیل کیفری کمک بگیرد تا بتواند به حق خود دست یابد. وکیل کیفری، با تخصص خود در جرایم کیفری، بهترین کمک را به فرد می‌کند و در خصوص جرایم کیفری به او راهنمایی می‌کند.

جرایم سایبری و رایانه ای

یکی دیگر از جرایم کیفری که در قانون ایران برای آن مجازات در نظر گرفته شده است، جرایم سایبری است که به آن جرایم رایانه‌ای نیز می‌گویند. قانون جرایم رایانه‌ای به صورت کامل در خصوص رفتار و اعمالی که در دنیای سایبری، مربوط به کامپیوتر و اطلاعات است، صحبت کرده و مجازات‌هایی متناسب با عمل ارتکابی قرار داده است.

از جمله این جرایم کیفری که به صورت کامل تر در مقاله “وکیل جرایم اینترنتی” به آن اشاره شده است، می‌توانیم به جرایم مربوط به فیشینگ، تقلب و باج‌گیری آنلاین اشاره کنیم. در هر مورد از این موارد، اگر فردی مورد ضرر واقع شد، می‌تواند از وکیل متخصص در امور مربوط به جرایم سایبری که جزئی از جرایم کیفری است، یاری بگیرد. با مراجعه به مقاله مذکور، می‌توانید برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در این زمینه توضیحات کاملتری را مطالعه کنید.

نحوه شکایت از افراد مرتکب جرم کیفری

برای رسیدن به حق خود، افراد باید حتماً شکایت خود را در قالب حقوقی یا کیفری ثبت کنند. وقوع جرایم کیفری تنها عاملی برای رسیدگی به دعاوی آنها نیست، زیرا تمامی دعاوی جنبه عمومی ندارند و حتی اگر فرد شکایت نکند، به این موضوع رسیدگی نمی‌شود. برخی از جرایم کیفری جنبه خصوصی دارند و حتماً باید فرد شکایت کند تا به دعوایش رسیدگی شود و بتواند حق خود را دریافت کند.

مراحلی که یک فرد متضرر برای رسیدن به حق خود و مجازات فرد خاطی باید طی کند، قابل انجام است. اما این خود می‌تواند یک ریسک برای فرد متضرر برای رسیدن به حقش باشد. زیرا او از تمامی قوانین جرایم کیفری آگاهی ندارد و ریسک شکست در پرونده بالا می‌رود. اما می‌تواند به صورت انعقاد قرارداد وکالت انجام شود، به این معنی که تمامی کارهای مربوط به شکایت را به وکیل کیفری متخصص بسپارد.

جهت مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید





می پسندم نمی پسندم
نظرات()

مطالب مرتبط


بخش نظرات این مطلب



برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







ورود کاربران

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟
    عضويت سريع

    عضويت سريع

      نام کاربری
      رمز عبور
      تکرار رمز
      ایمیل
      کد تصویری
      چت باکس

      چت باکس


        نام :
        وب :
        پیام :
        2+2=:
        (Refresh)
        پشتيباني آنلاين

        پشتيباني آنلاين

          پشتيباني آنلاين
          آمار

          آمار

            آمار مطالب آمار مطالب
            کل مطالب کل مطالب : 1289
            کل نظرات کل نظرات : 0
            آمار کاربران آمار کاربران
            افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
            تعداد اعضا تعداد اعضا : 0

            آمار بازدیدآمار بازدید
            بازدید امروز بازدید امروز : 231
            بازدید دیروز بازدید دیروز : 0
            ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 23
            ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
            آي پي امروز آي پي امروز : 77
            آي پي ديروز آي پي ديروز : 0
            بازدید هفته بازدید هفته : 234
            بازدید ماه بازدید ماه : 673
            بازدید سال بازدید سال : 3466
            بازدید کلی بازدید کلی : 23939

            اطلاعات شما اطلاعات شما
            آی پی آی پی : 3.143.205.169
            مرورگر مرورگر :
            سیستم عامل سیستم عامل :
            تاریخ امروز امروز :
            تبادل لینک هوشمند

            تبادل لینک هوشمند

              تبادل لینک هوشمند

              برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان شرکت طراحی سایت و سئو تبریز وبسایت و آدرس tabrizwebsite.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






              خبرنامه

              خبرنامه

                براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



                آخرین نطرات کاربران

                آخرین نطرات کاربران

                  درباره ما

                    شرکت طراحی سایت و سئو تبریز وبسایت
                    خوش آمدید

                  کلیه ی حقوق مادی و معنوی سایت مربوط به شرکت طراحی سایت و سئو تبریز وبسایت بوده و کپی برداری از آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.
                  قالب طراحی شده توسط: تک دیزاین و سئو و ترجمه شده و انتشار توسط: قالب گراف